W dzisiejszej rzeczywistości XXI wieku mamy duży problem z tzw. byciem zajętym.

Ja osobiście znam bardzo niewiele osób, które mają czas. W ogóle i na cokolwiek.

Sama szczególnie w trakcie roku szkolnego mam dość niewiele czasu na inne sprawy niż związane z rzeczami ważnymi i priorytetowymi w ciągu dnia. Faktem jest, że dzisiejszy świat i urządzenia, które teoretycznie miałyby ten czas oszczędzić, tylko przyspieszają nasz tryb życia, pracodawcy oczekują, by wykonać pracę na wczoraj i tak wszystko się nakręca.

Mimo to uważam, że wiele rzeczy można zrobić sprawniej, gdy tylko weźmiemy pod uwagę kilka prostych czynników, które ułatwią nam życie i zwiększą produktywność w ciągu dnia. Myślę tutaj również m.in. o nauce nowego języka czy każdego innego przedmiotu lub o wykonaniu po prostu jakiejś pracy.

Oto kilka zasad, które zwiększą naszą produktywność i zaoszczędzą cenny czas:

1. ZASADA PARETO (80/20)

Pareto był włoskim uczonym, który zauważył, że  20% badanych obiektów związanych jest z 80% pewnych zasobów.

Oznacza to nic innego, jak to, że jeśli włożysz w pewną pracę 20% nakładu, to otrzymasz 80% rezultatu.

Oczywiście niech będzie to konkretny i wartościowy wkład Twojej pracy, a nie byle jaki i „po łebkach”.

 

2. NIE ODWLEKAJ! DZIAŁAJ!

Wiesz, że musisz coś zrobić i czasem jest to jak chodzący za Tobą wyrzut sumienia?

Dopada Cię chęć, by odłożyć to na potem?

Jeśli tak, to zwykle powodem jest brak pomysłu na to, jak się do tego zabrać lub to, że wydaje Ci się to za trudne. Czasem po prostu jest to najprościej ujmując nieciekawe zadanie, które wzbudza w Tobie czystą niechęć.

Niestety niezależnie od tych powodów i tak wiesz, że musisz to zrobić i tyle.

Dlatego ZRÓB TO, zabierz się do tego jak najszybciej i nie przeciągaj w nieskończoność. Samo się nie zrobi. Odkładanie na później nie ma większego sensu. Coś, co nad Tobą wisi, jeszcze bardziej potęguje uczucie obciążenia i dodatkowego stresu.

Zabierz się do tego i wykreśl wreszcie tę niewygodną rzecz z Twojej listy zadań.

Nie zwlekaj! Weź się w garść i do roboty! Po prostu ZACZNIJ.

Aby coś odhaczyć na swojej liście zadań, musisz to najpierw WYKONAĆ.

A pozbywanie się zadań z listy zadań J działa niezwykle motywująco!

 

3. BĄDŹ PRODUKTYWNY.

… Chodzi mi o to, byś nie roztaczał nad sobą aury pod tytułem „Jestem wiecznie zajęty”, bo można być zajętym robieniem bezwartościowych rzeczy, które nic korzystnego nie wnoszą i nie popychają Cię do celu, który sobie wyznaczyłeś. Bo czy scrollowanie Facebooka, czy siedzenie na Instagramie pomaga Ci w osiągnięciu tego celu?

Produktywność polega na robieniu tego, co jest naszym celem w miarę najszybszy sposób.

Jest to proces i wymaga organizacji i samodyscypliny. Skup się zatem na tym, by Twoja praca była efektywna i produktywna, a nie sprawiała wrażenie „zajętości”.

Mądrze wykorzystuj każdą chwilę. Nie marnuj czasu.

 

4. UNIKAJ ROZPRASZACZY.

Jak zasiadasz do pracy czy nauki, to po prostu wyłącz wszystkie media społecznościowe, wycisz powiadomienia, smartfona itd., bo w przyspieszeniu Twojej pracy z pewnością nie pomogą. Pracuj w trybie offline.

Nie ma nic gorszego niż nieustanne przerywanie swojej pracy, bo ktoś coś napisał lub właśnie zamieścił coś w social mediach, na whats uppie lub przyszedł Ci mail z reklamą, która Cię zupełnie nie interesuje, ale i tak sięgasz po telefon, bo zawibrował lub zapipczał. To zwyczajna strata Twojego czasu.

Dlatego WYELIMINUJ ROZPRASZACZE. Pozbądź się wszystkiego, co Cię dekoncentruje i odciąga od nauki lub pracy. Odłącz się od tego na czas pracy.

 

5. NIE MUSI BYĆ IDEALNIE

Zanim mnie zlinczujesz, przeczytaj dalej.

@paniswojegoczasu powiedziałaby „Zrobione jest lepsze od doskonałego”. Kiedyś się nad tym zastanawiałam i zadałam sobie pytanie, czy rzeczywiście tak jest…

No i po jakimś czasie stwierdziłam, że jeśli masz czekać na zrobienie czegoś super hiper doskonałego, wypieszczonego i bez skazy, czegoś, co nigdy nie ujrzy światła dziennego i się nie zmaterializuje, nie dojdzie do skutku, bo nadal nie będzie spełniało Twoich wygórowanych oczekiwań, to czy jest jakiś sens, by z tym czekać?

I to jest właśnie sedno: „Nie musi być idealnie”. Po prostu.

Nikt też nie każe robić Ci (pracować czy się uczyć) po łebkach i byle jak, bo nie o to tutaj chodzi.

Ale podobno perfekcjonizm to wróg produktywności.

Jeśli chcesz coś wykonać idealnie, to znaczy, że pewnie masz zbyt wysokie oczekiwania wobec tego czegoś. Te oczekiwania mogą Cię w końcu przerosnąć i przytłoczyć, bo może się zdarzyć tak, że nie ruszysz do przodu.

 

6. OKREŚL PRIORYTETY

Są rzeczy ważne i ważniejsze. Są rzeczy pilne i ważne, dlatego określ, co takim jest i się do tego zabierz w pierwszej kolejności. Nie tylko wpłynie to na poprawę Twojej produktywności, ale także polepszy samopoczucie. Nie będziesz miał stale poczucia, że coś nad Tobą wisi.

 

7. RÓB NOTATKI I PLANUJ Z KALENDARZEM

Miej je zawsze pod ręką. Zapisywanie swoich pomysłów, które właśnie wpadły Ci do głowy to dobry nawyk. Tym bardziej, że często (lub zawsze) takie pomysły są ulotne i po chwili zapominasz, co fajnego miałeś na myśli i okazuje się, że akurat wyleciało Ci z głowy.

Zapisywanie zapobiega też chaosowi i nieporządkowi w Twojej głowie.

Ponadto zapisuj swoje plany i zadania w kalendarzu książkowym lub smartfonie. To zwiększy produktywność i sprawi, że będziesz bardziej uporządkowany i zorganizowany.

 

8. SELEKCJONUJ ILOŚĆ INFORMACJI

W dzisiejszej rzeczywistości jesteśmy wręcz bombardowani ilością informacji i bodźców napływających ze wszystkich stron.

Zastanów się, czy aby czasem nie tracisz czasu na zbyt częstym obserwowaniu kolejnego konta na Fb lub Instagramie. Jeden wpis pociąga za sobą drugi i tak zaczyna się niekończąca się opowieść.

Skup się tylko na informacjach, które są dla Ciebie ważne i wartościowe, które możesz efektywnie wykorzystać

Coraz więcej osób robi sobie tzw. detoks od mediów społecznościowych, czyli przerwę w odpisywaniu, robieniu wpisów w social mediach czy ich przeglądaniu, bo sami czują, że tego jest za dużo w ich życiu.

Ponadto nie trzeba być uczonym, by wiedzieć, że zasypianie z telefonem w ręku nie wpływa na dobry sen, wręcz przeciwnie – utrudnia zaśnięcie.

Ha, mało tego. Coraz więcej świadomych ludzi pozbywa się telewizora, widząc, że to nic innego jak zjadacz ich cennego czasu.

 

9. RÓB JEDNĄ RZECZ JEDNOCZEŚNIE

Cenna rada. Przynajmniej dla mnie.

Często proszę męża, by znalazł mi jakieś konkretne zdjęcie, które zrobił jakiś czas temu w swojej bazie tysiąca rodzinnych zdjęć. Podchodzę. Mój mąż szuka, wertując kolejne foldery i zatrzymując się na tym i na innym zdjęciu, pytając, czy pamiętam tę i tę sytuację, a jaka Julia (nasza córeczka) była mała i śliczna itd. itd. Zanim znajdziemy zdjęcie, o które prosiłam na początku, mam podniesione ciśnienie i poziom adrenaliny we krwi J Serio.

Dlatego ucząc się, pracując, SKUP SIĘ na tym , co trzeba w danej chwili.

Zacznij i doprowadź ją do końca. Odhacz na swojej liście zadań i idź do przodu.

 

10. ODPOCZYNEK I WYSIŁEK FIZYCZNY

Ludzie nie doceniają jeszcze odpoczynku. Nie zdają sobie sprawy, jak dużą korzyść osiągają z bycia wypoczętym. Sen i odpoczynek (nawet 20 minutowa drzemka w ciągu dnia) potrafią zdziałać cuda i w niezwykły sposób wpływają na naszą produktywność.

Zarywanie nocy i bycie cały czas na chodzie zmniejszą Twoją wydajność, ogranicza w efekcie koncentrację. Odbije się to negatywnie na Twojej pracy, więc zainwestuj w sen i odpoczynek.

Ponadto przewietrz się w ciągu dnia, odśwież swój umysł, odmóżdż się przez jakąś aktywność fizyczną, która sprawi Ci przyjemność, idź na krótki spacer. Na pewno będzie to z korzyścią dla Ciebie. Wysiłek fizyczny ma też zbawienny wpływ na nasz organizm i zwiększa produktywność oraz naszą zdolność do nauki i pracy.

 

Można by tu jeszcze pisać i pisać. Z pewnością i Wy macie jakieś sprawdzone sposoby na bycie produktywnym.

Podzielcie się w komentarzach tym, co się sprawdza u Was.

Powodzenia!